12 uger tilbage på SU

Bachelor – skriveØvelser

Undervisningen i dag, ved adjunktVikar Ole Lund. Der skal jeg da lige indrømme at jeg brugte meget tid på at tænke over den titel. Adjunktvikar.

Ordbogen siger at adjunkt er:

yngre fastansat lærer i gymnasieskoler, på seminarier, erhvervsgymnasier og andre mellemuddannelsesinstitutioner.

Så han er vikar for en anden ung underviser der ikke kunne komme. Er bare ret sikker på at det hele tiden har været meningen at det var ham vi skulle ha’. Ja jeg forstår det ikke. Men jeg skal jo også bare være pædagog.

Men hr. Ung i Arbejde var kommet for at hjælpe os. Hjælpe os med at kvalificere vores indledning og opstarten på vores skriverier.

Det blev til tre skriveØvelser, som jeg simpelthen har valgt at dele med jer. Hver øvelse handlede om at skrive “i blinde”. For på den måde ikke at kunne rette i det det bliver skrevet og bare får skrevet noget.

img_9502

De tre øvelser kommer her, uredigeret:

Opgave 1 – Indledning 

Hvrofro er det interessant at skrive om ? 

Pauser til børn. Er det overhovedet relevant at snakke om? 

Ja det er det for det kan ikke apssse at børn ikke har brug for paiser i løbet af en lang tdag i institution. 8 timer i børnehave uden en egentlig pause, med m i hvert fald ikke hver dag og ikke nødvendigvis en form for pause der giver mening for det enkelte barn. 

Som voksen har du krav på en halv times pause i løbet af en dag i børnehave. En pause helt uden børn. Helt uden larm og andre stimuli. 

Det kan ikke værerigtigt at børn ikke har brug for det. 

Er det mest et spørgsmpl om at det organisatorisk e ikke er til at planlægge? Fpor der midt på dagen skhvor en pause ville være på sin pladss der skal de voksne jo ha pause og så er der ikke ressourcer til at børnene bliver delt ind i mindre grupper.  

Der hvor der er mest stille og roligt i en børnehave er når de komme om morgenenen, men det er ikke her at pausen er mest relevant. Det vil være snenere på dagen. Efter de planlagte aktivitetert og frokosten. Men det er 

Det er altså i ydretimerne sidst på dagen at det vil være godt med puser men her er der ikke voksne nok til det. 

Opgave 2 – Hvad er et problem i dette? 

Problemet er at børn i dag konstant bliver påvirket og stimuleret. Der er ipads der køre derhjemme, der er tv der køre derhjemme. I weekenderne skal der satme hygges med mor og far, for nu har de ikke set deres barn hele ugen pga. Arbejde og hvad der ellers stjæler tiden. Så weekenderne er fyld op af aktiviteter som skal være sjove for hele familien. Udover alt dette er der dagen i børnehaven hvor der konstant er 50 andre brn at forholde sig til samt aktiviteter dagligt, der skal være lærenrige, sjove, relevante og veldokumenterede.  

Dre er aldrig ro på. 

Kan dette hænge dsammen med særligt sensitive børn og at der er kommet mere fokus på disse i løbet af de sidste år. Er det i virkeligheden noget vi selv skaber? Vil vi for meget med børnene? SÅ meget at vi faktisk gør dem skøre og ikke veludviklede? 

 

Opgave 3 – Skitser en mulig hovedpåstand (eller hovedbudskab) som du brænder for at fyre af med opgaven.  

Det er yderst profitabelt for børnene at der bliver indlagt pauser i deres hverdag. Ikke nok med at børnene opssøger det, så giver det en ro i det daglige. 

De rum som vi skaber til at koble fra i bliver flittigt brugt. Vi ser et stort behov for a holde disse pauser, som giver børnene nyt overskud til at klare resten af dagen i børnehvaen. Ydermere forøger det børnenes koncentrationsevne så de nemmere kan udføre de andre planlagte pædagogiske stillesiddende aktiviteter.2 

 

Det skal selvfølgelig lige rettes igennem, men ellers er den bachelor jo så godt som skrevet.

Selv tak Fie!

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

12 uger tilbage på SU